Psykedelisk rock på en smuk søndag.

2023-08-20

Søndag aften var der legendarisk besøg af Californiske Earthless, som gæstede spillestedet Stengade i indre København. 

Af Kasper Neergaard. 

En flot søndag hvor solen skinnede på det lille spillested Stengade 30 i København. Ikke et spillested der ser ud af meget, men det emmer af undergrund og sjæl. Man mærker med det samme kulturen og energien omkring stedet, da fans af den niche prægede psykedeliske-rock begyndte at møde op. Den psykedeliske-rock er en voksende niche, som er begyndt at vinde mere og mere frem. Her har man bl.a. Esbjerg Fuzztival, som tager udgangspunkt i denne genre. På Roskilde festival har man i flere år dyrket denne stilart, med forskellige scener, der har været dedikeret til Stoner, desert & heavy-psych rock.


Svensk opvarmning.

Det svenske upcoming band CB3 – Charlotte Burning Trio var tydeligt beæret over at få lov at varme op for legenderne fra Californien. Det var også en meget nervøs Charlotte Burning der indtog scenen denne søndag. Dog var hendes nervøsitet kun midlertidig, og da først den energiske trommeslager tog lidt fokus, så gik det jo meget godt. Det var i hvert fald fedt at se en meget ung pige, dyrke denne her niche prægede rock. 


En introvert Jimi Hendrix.

Desværre er jeg ikke fra en tid, hvor en Jimi Hendrix koncert har været muligt, men at se og høre Earthless guitarist og forsanger Isaiah Mitchell, gav fornemmelsen af hvordan en moderne Jimi Hendrix måske ville have udtrykt sig. Isaiah spillede også på en Fender Strat ligesom Jimi, dog vendte hans den rigtige vej.

Man blev fra start til slut suget ind i et univers, der føltes indadvendt, mens afkastet var overdrevent energisk. Man havde hele tiden følelsen af at musikken ikke blot var underholdning, men at der under hvert guitar anslag lå et større budskab. Interaktionen mellem band og publikum var sparsom, og det var som om alle bandmedlemmer ikke var trykke på scenen, men trykke i det univers de udtrykte sig i. Man taler ofte om at musikken gerne skal komme ud over scenekanten. Men her var det som om musikken sugede publikum ind over scenekanten, og ind i et univers fyldt med associationer.