Anmeldelse: Rock Finn og The Fabulous Underbergs’ afskedskoncert på Stalden, Esbjerg.

2024-09-19

Torsdag aften på Stalden i Esbjerg var en aften præget af nostalgi, historie og en fejring af byens stolte rocktradition. Det var Rock Finns afskedskoncert – en sand legende inden for dansk beatmusik, som var med til at definere Esbjergs musikscene fra 1960'erne og frem.

Af Kasper Neergaard.

Allerede fra begyndelsen af aftenen, hvor der blev afholdt et interview med Rock Finn, mærkede publikum, at de var i selskab med en ægte pioner. Historierne om beatmusikkens spæde start og den revolution, det bragte med sig, satte en tydelig ramme for aftenens videre forløb. Finns fortællinger om tiden på Peter Friis (som Stalden hed i hans ungdom) og hans tidlige indflydelse på Esbjergs musikmiljø, fangede alle i salen.

Da Rock Finn og trommeslager Poul Bjelke Laursen (kaldet PØL) trådte på scenen, blev atmosfæren tæt af forventning og ærefrygt. PØL, der ligeledes har et imponerende CV fra rockens tidlige dage i Danmark, tilførte et solidt, rutineret fundament til musikken. De to veteraner leverede en række af de klassikere, der har defineret deres karriere, og hver eneste akkord var en påmindelse om de gyldne dage, hvor rocken i Danmark virkelig tog fart. Kombinationen af Rock Finns karismatiske vokal og PØLs dynamiske trommespil viste, at deres musikalske kemi stadig er intakt – selv efter alle disse år. Publikum blev ført igennem en tour de force af nostalgi og rockens vilde ånd, hvilket kulminerede i en smuk fejring af Rock Finns karriere.

Efter Finns optræden overtog The Fabulous Underbergs scenen – et af Esbjergs gamle rockbands, der gjorde comeback efter flere års pause. Med Henrik Aarøe i front leverede de en rå bluesrock-oplevelse, der både var en hyldest til gamle dage og en påmindelse om deres storhedstid på den nu lukkede Café Karoline, som mange af de fremmødte formentlig huskede. Aarøes vokal og bandets energiske fremtoning genopfriskede minderne om en tid, hvor Esbjergs rockscene summede af liv.

PØL sad igen bag trommerne, og hans erfaring skinnede igennem i samspillet med bandet. Bandets sæt var fyldt med svedige guitar-riffs, rå bluesrock og autentiske fortællinger om gamle dage, hvilket holdt publikum tryllebundet. Det var tydeligt, at The Fabulous Underbergs stadig havde meget at give, og de formåede at levere en mindeværdig afslutning på aftenen.

Alt i alt var det en aften fyldt med minder, musikalske legender og en hyldest til Esbjergs rockhistorie. Både Rock Finn og The Fabulous Underbergs leverede optrædener, der viste, at rockens sjæl lever videre, selv når scenen langsomt forlades. En værdig afsked med Rock Finn og et flot comeback for The Fabulous Underbergs – begge dele uforglemmelige.